Informacje dotyczące rozporządzeń i dyrektyw w ramach zrównoważonego rozwoju (ZR):
Nazwa rozporządzenia | Cel | Jaki obowiązek nakłada | Od kiedy należy stosować | Podmiot zobowiązany | Szczegółowe dokumenty | Więcej… |
---|---|---|---|---|---|---|
SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation), rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze ZR w sektorze usług finansowych | Osiągnięcie większej przejrzystości w odniesieniu do sposobu analizowania ryzyka dla ZR, które występują w ramach działalności prowadzonej przez podmioty rynku finansowego. | Obowiązek przejrzystości i publikowania na stronie: informacji na temat przyjętej strategii dotyczącej Ryzyka dla Zrównoważonego Rozwoju przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych (RdZR) informacji nt. spójności polityki wynagrodzeń z RdZR informacji jak decyzja inwestycyjna wpływa na czynniki ESG (Niekorzystne Skutki Decyzji Inwestycyjnych-NSDI. | 01.01.2022 r. | Uczestnicy rynku finansowego oferujący produkty finansowe zdefiniowane w SFDR. Doradcy finansowi świadczący usługi doradztwa ubezpieczeniowego lub inwestycyjnego. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych. | Strona Komisji Nadzoru Finansowego poświęcona zagadnieniom finansowania ZR |
Taksonomia UE, ramy ułatwiające zrównoważone inwestycje | Narzędzie klasyfikacyjne, które ma zapewnić porównywalność informacji i pomóc inwestorom i firmom podejmować świadome decyzje inwestycyjne dotyczące działalności gospodarczej przyjaznej dla środowiska. | Obowiązkowe raportowanie, w jakim stopniu działalność danej firmy jest związana z działalnością zrównoważoną środowiskowo. Identyfikowanie obrotu, nakładów inwestycyjnych (Capex) oraz wydatków operacyjnych (Opex) w zakresie „zielonych” aktywności. | 01.02.2022 r. (na podstawie danych z 2021 r.) | Podmioty podlegające pod obowiązek ujawniania danych niefinansowych zgodnie z wymogami Dyrektywy NFRD[1], która została transponowana do polskiego prawa w ramach nowelizacji Ustawy o rachunkowości. Podmioty sektora finansowego, które oferują produkty inwestycyjne, określając je jako zrównoważone. Od roku finansowego 2024 spółki zobowiązane do przekazywania informacji na temat ZR zgodnie z Dyrektywą CSRD. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852, z dnia 18 czerwca 2020 r. Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2023/2486 z dnia 27 czerwca 2023 r. | Taksonomia UE – słownictwo zrównoważonego rozwoju |
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie ZR | Zapewnienie raportowania przez przedsiębiorstwa istotnych, porównywalnych i wiarygodnych informacji nt. ZR dla inwestorów i innych interesariuszy. | Spółki będą raportować kwestie ZR w odniesieniu do swoich działań i łańcuchów wartości, korzystając z Europejskiego Standardu Raportowania (ESRS), który szczegółowo określa zakres raportowania. | 2025 r. (za rok 2024) – duże spółki objęte dyrektywą NFRD 2026 r. (za rok 2025) – duże spółki nieobjęte dyrektywą NFRD 2027 r. (za rok 2026) MŚP /poza mikro/ notowane na giełdzie z możliwością odroczenia raportu do 2028 2029 r. (za rok 2028) Firmy spoza UE działające w UE i spełniające następujące kryteria | Wszystkie spółki notowane na rynku regulowanym w UE, w tym MŚP (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw). Duże spółki spełniające dwa z następujących kryteriów: ponad 250 pracowników, obrót netto przekraczający 40 mln EUR, bilans przekraczający 20 mln EUR. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. | Nowy Rok 2024 to nowe obowiązki raportowe dla 150 firm w Polsce zgodnie z dyrektywą CSRD |
ESRS (European Sustainability Reporting Standards), europejskie standardy sprawozdawczości w zakresie ZR | Standardy te mają pomóc inwestorom i innym zainteresowanym stronom w ocenie wyników przedsiębiorstw w zakresie ZR w ramach Europejskiego Zielonego Ładu – zestawu inicjatyw politycznych UE mających na celu ekologiczną transformację w regionie i neutralność klimatyczną do 2050 r. | Spółka będzie zobligowana do przedstawienia: opisu modelu i strategii biznesowej oraz jej wpływu na ESG, opisu podstawowych ryzyk, wpływów i szans w obszarze ESG, oceny podwójnej istotności, czyli wpływu firmy na ESG oraz wpływu czynników ESG na jej sytuację finansową, istotnych wskaźników ilościowych i jakościowych oraz celów opisanych w 12 standardach tematycznych i przekrojowych. | Standardy zostały opublikowane 31.07.2023 r., a ich obowiązywanie jest zgodne z wymogiem raportowania wynikającym z CSRD. | Podmioty podlegające pod CSRD. Standardy stanowią uzupełnienie przyjętej pod koniec 2022 r. dyrektywy CSRD. | Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tekst rozporządzenia wraz z załącznikami w wersji anglojęzycznej oraz w polskiej wersji językowej Platforma Q&A pytaniami i odpowiedziami w zakresie stosowania ESRS | Filmy edukacyjne o projektach ESRS dla notowanych MŚP i wytycznych dla nienotowanych MŚP |
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), graniczny podatek węglowy | Ma na celu rozwiązanie problemu ucieczki emisji i stworzenie równych szans dla przedsiębiorstw z terytorium UE. Wprowadza opłaty za emisję CO2 (tzw. podatek węglowy) dla produktów wysokoemisyjnych wprowadzanych na rynek UE. | W pierwszych latach (faza przejściowa) importerzy są zobowiązani do raportowania (kwartalnie) bezpośrednich i pośrednich emisji CO2. Docelowo importerzy będą zobowiązani dodatkowo do: zakupu certyfikatów CBAM w ilościach, które odpowiadają wbudowanym emisjom ich importu i odzwierciedlają cenę EU-ETS, uzyskania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM. | Od 1.09. 2023 r. (faza przejściowa). W pełni obowiązywać będzie w 2026 r. | Importerzy towarów spoza UE. W początkowym okresie (faza przejściowa) obejmuje importerów cementu, żelaza i stali, aluminium, nawozów, energii elektrycznej i wodoru. | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 130, str. 52). Dodatkowo Komisja Europejska doprecyzowała obowiązki sprawozdawcze w okresie przejściowym CBAM w Rozporządzeniu Wykonawczym Komisji (UE) 2023/1773 z 17 sierpnia 2023 r. | Rejestr przejściowy CBAM na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych |
CSDDD (Corporate Sustainable Due Diligence Directive), dyrektywa w sprawie należytej staranności w zakresie ZR przedsiębiorstw | Celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom działalności przedsiębiorstw dla poszanowania praw człowieka i kwestii środowiskowych w odniesieniu do ich własnej działalności, działalności ich spółek zależnych oraz działalności prowadzonej przez ich partnerów biznesowych, w tym dostawców (łańcuch wartości). | Nakłada obowiązek na duże przedsiębiorstwa działające na terenie UE do identyfikacji, oceny i zarządzania negatywnym wpływem na środowisko i społeczeństwo w swoich łańcuchach wartości. Należyta staranność w zakresie ZR będzie obejmowała następujące elementy: identyfikację negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo, ocenę wielkości i ważności negatywnego wpływu, zarządzanie negatywnym wpływem poprzez ciągły monitoring, wdrażanie środków zapobiegawczych i zaradczych. | Weszła w życie 25 lipca 2024 r. Państwa członkowskie mają czas do 26 lipca 2026 r. na transpozycję dyrektywy do prawa krajowego. Zacznie obowiązywać od 26 lipca 2027 r., a jej wdrażanie będzie przebiegać stopniowo, w okresie od 3 do 5 lat od daty wejścia w życie. 26 lipca 2027 r.: przedsiębiorstwa z UE zatrudniające ponad 5000 pracowników i osiągające 1500 mln EUR obrotu na całym świecie, a także przedsiębiorstwa spoza UE, których obroty w UE przekraczają 1500 mln EUR. 26 lipca 2028 r.: przedsiębiorstwa z UE zatrudniające ponad 3000 pracowników i osiągające 900 mln EUR obrotu na całym świecie, a także przedsiębiorstwa spoza UE, których obroty w UE przekraczają 900 mln EUR. 26 lipca 2029 r.: wszystkie inne przedsiębiorstwa objęte zakresem | Przedsiębiorstwa z siedzibą w UE: spółki zatrudniające ponad 1 000 pracowników i osiągające obroty netto na całym świecie przekraczające 450 mln EUR (w dowolnym sektorze); „nadrzędne” spółki dominujące grupy kapitałowej, która spełnia progi na skonsolidowanej podstawie; franczyzodawcy/licencjodawcy spełniający określone warunki i progi, a mianowicie: – umowy podstawowe zapewniają wspólną tożsamość, wspólną koncepcję biznesową i stosowanie jednolitych metod prowadzenia działalności; oraz – generują tantiemy przekraczające 22 500 000 EUR w ostatnim roku obrotowym; oraz – spółka miała lub jest ostateczną spółką dominującą grupy, która miała obroty netto na całym świecie przekraczające 80 mln EUR w ostatnim roku obrotowym. Przedsiębiorstwa z poza UE: Nie ma zastosowanie kryterium dotyczące liczby pracowników, natomiast pozostałe warunki pozostają analogiczne. | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 Wersja angielska Dyrektywy. |
[1] NFRD – (ang. The Non-Financial Reporting Directive, Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej).
Dyrektywa UE dotycząca ujawniania informacji niefinansowych nakłada na duże jednostki będące podmiotami interesu publicznego obowiązek ujawniania danych niefinansowych i informacji na temat ZR. Pod koniec 2022 r. NFRD została zastąpiona CSRD.