Emisje gazów cieplarnianych (GHG) odnoszą się do gazów, które zatrzymują ciepło w ziemskiej atmosferze, prowadząc do globalnego ocieplenia i zmiany klimatu. Gazy te obejmują dwutlenek węgla (CO2), metan (CH4), podtlenek azotu (N2O) i gazy fluorowane. Firmy i organizacje mają obowiązek ograniczania emisji gazów cieplarnianych w ramach działań związanych z ESG.
Sposoby na redukcje emisji
Redukcja emisji gazów cieplarnianych jest ważną częścią odpowiedzialności firmy za środowisko, którą można osiągnąć na kilka sposobów, w tym:
1. Efektywność energetyczną – poprawa efektywności energetycznej jest jednym z najbardziej opłacalnych sposobów redukcji emisji gazów cieplarnianych przez firmy. Można ją osiągnąć np. poprzez modernizację sprzętu, wdrożenie energooszczędnego oświetlenia czy kompleksowego systemu zarządzania energią.
2. Energią odnawialną – przejście na odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna, wiatrowa i geotermalna, może pomóc firmom zredukować emisje gazów cieplarnianych.
3. Kompensacją emisji dwutlenku węgla – na przykład poprzez inwestowanie w projekty, które redukują lub usuwają emisje gazów, w tym projekty dotyczące energii odnawialnej lub projekty ponownego zalesiania.
4. Zarządzaniem łańcuchem dostaw i partnerów biznesowych – angażując we wspólny cel dostawców i innych kooperantów, a także nawiązując współpracę tylko z tymi, dla których wpływ działalności na środowisko jest istotny.
5. Zrównoważonym transport – w formie carpoolingu, jazdy na rowerze czy korzystaniu z transportu publiczny w drodze do pracy czy prywatnie, a także jako alternatywne środki transportu firmowego.
6. Projektowaniem bardziej zrównoważonych produktów – wykorzystując np. bardziej przyjazne środowisku materiały czy te pochodzące od certyfikowanych producentów, a także wydłużając cykl życia produktu czy dbając o reużywalność jego opakowania czy odpowiednią utylizację.
Transparentność i odpowiedzialność
Oprócz ograniczania emisji gazów cieplarnianych przedsiębiorstwa powinny również zachowywać przejrzystość w zakresie swoich emisji i wyznaczać cele ich redukcji. Obejmuje to zgłaszanie ich emisji odpowiednim władzom i nieustanne ich monitorowanie, tak aby zmniejszać swój negatywny wpływ na otoczenie.
Co natomiast jeśli firma nie zna swojego poziomu emisji? Może ona go wyliczyć korzystając z kalkulatorów GHG – takich jak ten stanowiący część oceny poziomu ESG na Platformie Synesgy. Nie tylko został on opracowany przez ekspertów, i jest zgodny z międzynarodowymi standardami i lokalnymi regulacjami, ale także jest on bezpłatny (przez pierwszy rok obecności firmy na Platformie).
Bycie eko daje przewagę konkurencyjną
Ponieważ inwestorzy, konsumenci i społeczeństwo stają się coraz bardziej świadomi wpływu firm na środowisko, spełnianie wymagań ESG stało się ważną kwestią dla wielu firm. Te, które osiągną dobre wyniki w zakresie ESG, będą miały długoterminową przewagę konkurencyjną, ponieważ będą w stanie przyciągnąć więcej inwestorów i konsumentów oraz będą lepiej przygotowane do dostosowania się do nadchodzących regulacji prawnych i zmieniających się technologii, a także do minimalizowania ryzyka.
Oceń swój poziom ESG już dziś z Platformą Synesgy.