eu headquarters brussels

Informacje dotyczące rozporządzeń i dyrektyw w ramach zrównoważonego rozwoju (ZR):

Nazwa rozporządzenia

Cel

Jaki obowiązek nakłada

Od kiedy należy stosować

Podmiot zobowiązany

Szczegółowe dokumenty

Więcej...

SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation), rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze ZR w sektorze usług finansowych

Osiągnięcie większej przejrzystości w odniesieniu do sposobu analizowania ryzyka dla ZR, które występują w ramach działalności prowadzonej przez podmioty rynku finansowego.

Obowiązek przejrzystości i publikowania na stronie:

informacji na temat przyjętej strategii dotyczącej Ryzyka dla Zrównoważonego Rozwoju przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych (RdZR)

informacji nt. spójności polityki wynagrodzeń z RdZR

informacji jak decyzja inwestycyjna wpływa na czynniki ESG (Niekorzystne Skutki Decyzji Inwestycyjnych-NSDI.

 

01.01.2022 r.

Uczestnicy rynku finansowego oferujący produkty finansowe zdefiniowane w SFDR.

Doradcy finansowi świadczący usługi doradztwa ubezpieczeniowego lub inwestycyjnego.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych.

Strona Komisji Nadzoru Finansowego poświęcona zagadnieniom finansowania ZR

Taksonomia UE, ramy ułatwiające zrównoważone inwestycje

Narzędzie klasyfikacyjne, które ma zapewnić porównywalność informacji i pomóc inwestorom i firmom podejmować świadome decyzje inwestycyjne dotyczące działalności gospodarczej przyjaznej dla środowiska.

Obowiązkowe raportowanie, w jakim stopniu działalność danej firmy jest związana z działalnością zrównoważoną środowiskowo. Identyfikowanie obrotu, nakładów inwestycyjnych (Capex) oraz wydatków operacyjnych (Opex) w zakresie „zielonych” aktywności.

01.02.2022 r. (na podstawie danych z 2021 r.)

Podmioty podlegające pod obowiązek ujawniania danych niefinansowych zgodnie z wymogami Dyrektywy NFRD[1], która została transponowana do polskiego prawa w ramach nowelizacji Ustawy o rachunkowości.

Podmioty sektora finansowego, które oferują produkty inwestycyjne, określając je jako zrównoważone.

Od roku finansowego 2024 spółki zobowiązane do przekazywania informacji na temat ZR zgodnie z Dyrektywą CSRD.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852,

z dnia 18 czerwca 2020 r.

Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2023/2486 z dnia 27 czerwca 2023 r.

Taksonomia UE – słownictwo zrównoważonego rozwoju

CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie ZR

Zapewnienie raportowania przez przedsiębiorstwa istotnych, porównywalnych i wiarygodnych informacji nt. ZR dla inwestorów i innych interesariuszy.

Spółki będą raportować kwestie ZR w odniesieniu do swoich działań i łańcuchów wartości, korzystając z Europejskiego Standardu Raportowania (ESRS), który szczegółowo określa zakres raportowania.

2025 r. (za rok 2024) – duże spółki objęte dyrektywą NFRD

2026 r. (za rok 2025) – duże spółki nieobjęte dyrektywą NFRD

2027 r. (za rok 2026) MŚP /poza mikro/ notowane na giełdzie z możliwością odroczenia raportu do 2028

2029 r. (za rok 2028) Firmy spoza UE działające w UE i spełniające następujące kryteria

Wszystkie spółki notowane na rynku regulowanym w UE, w tym MŚP (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw).

 

Duże spółki spełniające dwa z następujących kryteriów:

ponad 250 pracowników,

obrót netto przekraczający 40 mln EUR,

bilans przekraczający 20 mln EUR.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy

2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw

w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Nowy Rok 2024 to nowe obowiązki raportowe dla 150 firm w Polsce zgodnie z dyrektywą CSRD

ESRS (European Sustainability Reporting Standards), europejskie standardy sprawozdawczości w zakresie ZR

Standardy te mają pomóc inwestorom i innym zainteresowanym stronom w ocenie wyników przedsiębiorstw w zakresie ZR w ramach Europejskiego Zielonego Ładu – zestawu inicjatyw politycznych UE mających na celu ekologiczną transformację w regionie i neutralność klimatyczną do 2050 r.

Spółka będzie zobligowana do przedstawienia:

opisu modelu i strategii biznesowej oraz jej wpływu na ESG,

opisu podstawowych ryzyk, wpływów i szans w obszarze ESG,

oceny podwójnej istotności, czyli wpływu firmy na ESG oraz wpływu czynników ESG na jej sytuację finansową,

istotnych wskaźników ilościowych i jakościowych oraz celów opisanych w 12 standardach tematycznych i przekrojowych.

Standardy zostały opublikowane 31.07.2023 r., a ich obowiązywanie jest zgodne z wymogiem raportowania wynikającym z CSRD.

Podmioty podlegające pod CSRD.

Standardy stanowią uzupełnienie przyjętej pod koniec 2022 r. dyrektywy CSRD.

Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r.uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do

standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Tekst rozporządzenia wraz z załącznikami w wersji anglojęzycznej oraz w polskiej wersji językowej


Platforma Q&A pytaniami i odpowiedziami w zakresie stosowania ESRS

Filmy edukacyjne o projektach ESRS dla notowanych MŚP i wytycznych dla nienotowanych MŚP

CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), graniczny podatek węglowy

Ma na celu rozwiązanie problemu ucieczki emisji i stworzenie równych szans dla przedsiębiorstw z terytorium UE. Wprowadza opłaty za emisję CO2(tzw. podatek węglowy) dla produktów wysokoemisyjnych wprowadzanych na rynek UE.

W pierwszych latach (faza przejściowa) importerzy są zobowiązani do raportowania (kwartalnie) bezpośrednich i pośrednich emisji CO2.

Docelowo importerzy będą zobowiązani dodatkowo do:

zakupu certyfikatów CBAM w ilościach, które odpowiadają wbudowanym emisjom ich importu i odzwierciedlają cenę EU-ETS,

uzyskania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM.

Od 1.09. 2023 r. (faza przejściowa).

W pełni obowiązywać będzie w 2026 r.

Importerzy towarów spoza UE.

W początkowym okresie (faza przejściowa) obejmuje importerów cementu, żelaza i stali, aluminium, nawozów, energii elektrycznej i wodoru.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 956z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2(Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 130, str. 52).

Dodatkowo Komisja Europejska doprecyzowała obowiązki sprawozdawcze w okresie przejściowym CBAM wRozporządzeniu Wykonawczym Komisji (UE) 2023/1773z 17 sierpnia 2023 r.

Rejestr przejściowy CBAM na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych

CSDDD (Corporate Sustainable Due Diligence Directive), dyrektywa w sprawie należytej staranności w zakresie ZR przedsiębiorstw

Celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom działalności przedsiębiorstw dla poszanowania praw człowieka i kwestii środowiskowych w odniesieniu do ich własnej działalności, działalności ich spółek zależnych oraz działalności prowadzonej przez ich partnerów biznesowych, w tym dostawców (łańcuch wartości).

Nakłada obowiązek na duże przedsiębiorstwa działające na terenie UE do identyfikacji, oceny i zarządzania negatywnym wpływem na środowisko i społeczeństwo w swoich łańcuchach wartości.

Należyta staranność w zakresie ZR będzie obejmowała następujące elementy:

identyfikację negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo,

ocenę wielkości i ważności negatywnego wpływu,

zarządzanie negatywnym wpływem poprzez ciągły monitoring, wdrażanie środków zapobiegawczych i zaradczych.

14.12.2023 r. ustawodawcy UE osiągnęli porozumienie w sprawie Dyrektywy.

Dokument oczekuje formalnego zatwierdzenia przez Radę UE i Parlament, co powinno nastąpić w 2024 r., po czym państwa członkowskie będą miały dwa lata na transpozycję dyrektywy do prawodawstwa krajowego.

Firmy spoza UE będą musiały się dostosować do przepisów 2 lata po firmach z UE.

Sp. z o.o. zarejestrowane w UE, które zatrudniają powyżej 500 pracowników i których globalne obroty netto wynoszą powyżej 150 mln euro.

Inne sp. z o.o. działające w określonych

sektorach o dużym oddziaływaniu (zgodnie z art. 2 projektu Dyrektywy), niespełniające kryteriów wymienionych w pkt 1, lecz zatrudniające powyżej 250 osób i których obroty netto przekraczają 40 mln EUR.

Podmioty spoza UE, jeśli ich obroty wygenerowane na terenie UE odpowiadają progom wskazanym dla dwóch wyżej wymienionych grup podmiotów.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju
oraz zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937

Wersja angielska Dyrektywy.

 

[1] NFRD – (ang. The Non-Financial Reporting Directive, Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej).
Dyrektywa UE dotycząca ujawniania informacji niefinansowych nakłada na duże jednostki będące podmiotami interesu publicznego obowiązek ujawniania danych niefinansowych i informacji na temat ZR. Pod koniec 2022 r. NFRD została zastąpiona CSRD.