Informacje dotyczące rozporządzeń i dyrektyw w ramach zrównoważonego rozwoju (ZR):
Nazwa rozporządzenia |
Cel |
Jaki obowiązek nakłada |
Od kiedy należy stosować |
Podmiot zobowiązany |
Szczegółowe dokumenty |
Więcej... |
---|---|---|---|---|---|---|
SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation), rozporządzenie w sprawie ujawniania informacji związanych ze ZR w sektorze usług finansowych |
Osiągnięcie większej przejrzystości w odniesieniu do sposobu analizowania ryzyka dla ZR, które występują w ramach działalności prowadzonej przez podmioty rynku finansowego. |
Obowiązek przejrzystości i publikowania na stronie: informacji na temat przyjętej strategii dotyczącej Ryzyka dla Zrównoważonego Rozwoju przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych (RdZR) informacji nt. spójności polityki wynagrodzeń z RdZR informacji jak decyzja inwestycyjna wpływa na czynniki ESG (Niekorzystne Skutki Decyzji Inwestycyjnych-NSDI.
|
01.01.2022 r. |
Uczestnicy rynku finansowego oferujący produkty finansowe zdefiniowane w SFDR. Doradcy finansowi świadczący usługi doradztwa ubezpieczeniowego lub inwestycyjnego. |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych. |
Strona Komisji Nadzoru Finansowego poświęcona zagadnieniom finansowania ZR |
Taksonomia UE, ramy ułatwiające zrównoważone inwestycje |
Narzędzie klasyfikacyjne, które ma zapewnić porównywalność informacji i pomóc inwestorom i firmom podejmować świadome decyzje inwestycyjne dotyczące działalności gospodarczej przyjaznej dla środowiska. |
Obowiązkowe raportowanie, w jakim stopniu działalność danej firmy jest związana z działalnością zrównoważoną środowiskowo. Identyfikowanie obrotu, nakładów inwestycyjnych (Capex) oraz wydatków operacyjnych (Opex) w zakresie „zielonych” aktywności. |
01.02.2022 r. (na podstawie danych z 2021 r.) |
Podmioty podlegające pod obowiązek ujawniania danych niefinansowych zgodnie z wymogami Dyrektywy NFRD[1], która została transponowana do polskiego prawa w ramach nowelizacji Ustawy o rachunkowości. |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852, z dnia 18 czerwca 2020 r. Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2023/2486 z dnia 27 czerwca 2023 r. |
|
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie ZR |
Zapewnienie raportowania przez przedsiębiorstwa istotnych, porównywalnych i wiarygodnych informacji nt. ZR dla inwestorów i innych interesariuszy. |
Spółki będą raportować kwestie ZR w odniesieniu do swoich działań i łańcuchów wartości, korzystając z Europejskiego Standardu Raportowania (ESRS), który szczegółowo określa zakres raportowania. |
2025 r. (za rok 2024) – duże spółki objęte dyrektywą NFRD 2026 r. (za rok 2025) – duże spółki nieobjęte dyrektywą NFRD 2027 r. (za rok 2026) MŚP /poza mikro/ notowane na giełdzie z możliwością odroczenia raportu do 2028 2029 r. (za rok 2028) Firmy spoza UE działające w UE i spełniające następujące kryteria |
Wszystkie spółki notowane na rynku regulowanym w UE, w tym MŚP (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw).
Duże spółki spełniające dwa z następujących kryteriów: ponad 250 pracowników, obrót netto przekraczający 40 mln EUR, bilans przekraczający 20 mln EUR. |
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. |
Nowy Rok 2024 to nowe obowiązki raportowe dla 150 firm w Polsce zgodnie z dyrektywą CSRD |
ESRS (European Sustainability Reporting Standards), europejskie standardy sprawozdawczości w zakresie ZR |
Standardy te mają pomóc inwestorom i innym zainteresowanym stronom w ocenie wyników przedsiębiorstw w zakresie ZR w ramach Europejskiego Zielonego Ładu – zestawu inicjatyw politycznych UE mających na celu ekologiczną transformację w regionie i neutralność klimatyczną do 2050 r. |
Spółka będzie zobligowana do przedstawienia: opisu modelu i strategii biznesowej oraz jej wpływu na ESG, opisu podstawowych ryzyk, wpływów i szans w obszarze ESG, oceny podwójnej istotności, czyli wpływu firmy na ESG oraz wpływu czynników ESG na jej sytuację finansową, istotnych wskaźników ilościowych i jakościowych oraz celów opisanych w 12 standardach tematycznych i przekrojowych. |
Standardy zostały opublikowane 31.07.2023 r., a ich obowiązywanie jest zgodne z wymogiem raportowania wynikającym z CSRD. |
Podmioty podlegające pod CSRD. Standardy stanowią uzupełnienie przyjętej pod koniec 2022 r. dyrektywy CSRD. |
Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r.uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Tekst rozporządzenia wraz z załącznikami w wersji anglojęzycznej oraz w polskiej wersji językowej
|
Filmy edukacyjne o projektach ESRS dla notowanych MŚP i wytycznych dla nienotowanych MŚP |
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), graniczny podatek węglowy |
Ma na celu rozwiązanie problemu ucieczki emisji i stworzenie równych szans dla przedsiębiorstw z terytorium UE. Wprowadza opłaty za emisję CO2(tzw. podatek węglowy) dla produktów wysokoemisyjnych wprowadzanych na rynek UE. |
W pierwszych latach (faza przejściowa) importerzy są zobowiązani do raportowania (kwartalnie) bezpośrednich i pośrednich emisji CO2. Docelowo importerzy będą zobowiązani dodatkowo do: zakupu certyfikatów CBAM w ilościach, które odpowiadają wbudowanym emisjom ich importu i odzwierciedlają cenę EU-ETS, uzyskania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM. |
Od 1.09. 2023 r. (faza przejściowa). W pełni obowiązywać będzie w 2026 r. |
Importerzy towarów spoza UE. W początkowym okresie (faza przejściowa) obejmuje importerów cementu, żelaza i stali, aluminium, nawozów, energii elektrycznej i wodoru. |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 956z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2(Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 130, str. 52). Dodatkowo Komisja Europejska doprecyzowała obowiązki sprawozdawcze w okresie przejściowym CBAM wRozporządzeniu Wykonawczym Komisji (UE) 2023/1773z 17 sierpnia 2023 r. |
Rejestr przejściowy CBAM na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych |
CSDDD (Corporate Sustainable Due Diligence Directive), dyrektywa w sprawie należytej staranności w zakresie ZR przedsiębiorstw |
Celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom działalności przedsiębiorstw dla poszanowania praw człowieka i kwestii środowiskowych w odniesieniu do ich własnej działalności, działalności ich spółek zależnych oraz działalności prowadzonej przez ich partnerów biznesowych, w tym dostawców (łańcuch wartości). |
Nakłada obowiązek na duże przedsiębiorstwa działające na terenie UE do identyfikacji, oceny i zarządzania negatywnym wpływem na środowisko i społeczeństwo w swoich łańcuchach wartości. Należyta staranność w zakresie ZR będzie obejmowała następujące elementy: identyfikację negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo, ocenę wielkości i ważności negatywnego wpływu, zarządzanie negatywnym wpływem poprzez ciągły monitoring, wdrażanie środków zapobiegawczych i zaradczych. |
14.12.2023 r. ustawodawcy UE osiągnęli porozumienie w sprawie Dyrektywy. Dokument oczekuje formalnego zatwierdzenia przez Radę UE i Parlament, co powinno nastąpić w 2024 r., po czym państwa członkowskie będą miały dwa lata na transpozycję dyrektywy do prawodawstwa krajowego. Firmy spoza UE będą musiały się dostosować do przepisów 2 lata po firmach z UE. |
Sp. z o.o. zarejestrowane w UE, które zatrudniają powyżej 500 pracowników i których globalne obroty netto wynoszą powyżej 150 mln euro. Inne sp. z o.o. działające w określonych sektorach o dużym oddziaływaniu (zgodnie z art. 2 projektu Dyrektywy), niespełniające kryteriów wymienionych w pkt 1, lecz zatrudniające powyżej 250 osób i których obroty netto przekraczają 40 mln EUR. Podmioty spoza UE, jeśli ich obroty wygenerowane na terenie UE odpowiadają progom wskazanym dla dwóch wyżej wymienionych grup podmiotów. |
[1] NFRD – (ang. The Non-Financial Reporting Directive, Dyrektywa w sprawie sprawozdawczości niefinansowej).
Dyrektywa UE dotycząca ujawniania informacji niefinansowych nakłada na duże jednostki będące podmiotami interesu publicznego obowiązek ujawniania danych niefinansowych i informacji na temat ZR. Pod koniec 2022 r. NFRD została zastąpiona CSRD.